Візуально-просторовий інтелект
Visual-spatial intelligence:
the ability
to create visual images of a project or idea,
and to act on such visualisation
Якщо інтелектуальна орієнтація дитини
візуально-просторова, то йому подобається все візуальне. Така дитина
мислить образами та картинками, їй подобається
представляти, уявляти, мріяти. Дітям з візуально-просторовим типом інтелекту
властиве розвинене образне мислення (вони створюють картинку з отриманої
інформації часто в письмовій та усній формі), вони схильні до використання метафор,
люблять байки, казки, прислів’я, влучні слівця. Крім цього, власники
візуально-просторового типу мислення тепло ставляться до образотворчого
мистецтва і добре в ньому розбираються, їм легко дається читання
географічних карт, схем і діаграм, вони довго і детально зберігають в пам’яті
зображення, особливо, якщо вони до того ж барвисті, адже такі діти мнаділені добре розвиненим почуттям кольору.
Доцільним
є використання творчих завдань типу придумай, розмалюй та розкажи/напиши;
створи колаж, рекламу, стінгазету; намалюй кольорову діаграму тощо. Діти
досягають успіху в навчанні, якщо при навчанні використовуються графічні
символи або кольорові картинки. Дуже важливим є факт, щоб навчальний матеріал супроводжувався переглядом відео або ж
створенням власного «навчального» фільму, доцільно в навчанні
використовувати роботу з комп’ютерною графікою.
1. Total Physical Response
(TPR) with paper shapes
The
teacher cuts out basic geometrical shapes (squares, circles, ovals, triangles,
rectangles) of various sizes and colours. The papers are distributes to each
student. The teacher gives the instructions for learners to follow:
A) Put the small red circle on the top of the large blue
square.
B) Put the large green triangle under the small red circle.
C) Put the small yellow circle in front of the large
orange oval, etc.
2.
Model
building
The
teacher creates a name for an imaginary city. The class is divided into groups.
Each group will be responsible for building one part of the city, for example a
school, a park, a hospital, a pharmacy, a restaurant, a cinema, a petrol
station, a museum, houses and shops.
A) Build the different parts of the city in groups using
paper, pictures, old newspapers or any other material.
B) When
the models are ready, each group has to create a story `Once upon a time …`
which happened in their part of the city.
C) Present your stories to the class minding your tone,
volume, facial expressions and gestures.
Then the teacher assembles all the parts together to create
a single story. If possible, the presentation is filmed and documented on a
class blog.
3. Guided imagery
The teacher reads or asks a sequence of questions. The
students draw pictures of their mental images, compare them and discuss the differences
and similarities.
Example
1
Imagine
the room of your dream.
Is it big or small?
Is it noisy or quiet?
How many windows are there?
How many doors?
What can you see through the
windows?
What is there inside the room?
Who is with you in the room?
What are you doing?
What is the other person
doing?
Example
2
Imagine
you are a parent.
Are you tall or short?
What colour is your hair?
What are you wearing?
What is your job?
What are you like?
How many children have you
got?
Are they boys or girls?
How old are they?
What do they look like?
Useful material! and interesting!
ВідповістиВидалити