Візуально-просторовий інтелект

Візуально-просторовий інтелект
Visual-spatial intelligence:
the ability to create visual images of a project or idea,
 and to act on such visualisation

Якщо інтелектуальна орієнтація дитини візуально-просторова, то йому подобається все візуальне. Така дитина мислить образами та картинками, їй подобається представляти, уявляти, мріяти. Дітям з візуально-просторовим типом інтелекту властиве розвинене образне мислення (вони створюють картинку з отриманої інформації часто в письмовій та усній формі), вони схильні до використання метафор, люблять байки, казки, прислів’я, влучні слівця. Крім цього, власники візуально-просторового типу мислення тепло ставляться до образотворчого мистецтва і добре в ньому розбираються, їм легко дається читання географічних карт, схем і діаграм, вони довго і детально зберігають в пам’яті зображення, особливо, якщо вони до того ж барвисті, адже такі діти мнаділені добре розвиненим почуттям кольору.
Доцільним є використання творчих завдань типу придумай, розмалюй та розкажи/напиши; створи колаж, рекламу, стінгазету; намалюй кольорову діаграму тощо. Діти досягають успіху в навчанні, якщо при навчанні використовуються графічні символи або кольорові картинки. Дуже важливим є факт, щоб навчальний матеріал супроводжувався переглядом відео або ж створенням власного «навчального» фільму, доцільно в навчанні використовувати роботу з комп’ютерною графікою.

1.     Total Physical Response (TPR) with paper shapes

The teacher cuts out basic geometrical shapes (squares, circles, ovals, triangles, rectangles) of various sizes and colours. The papers are distributes to each student. The teacher gives the instructions for learners to follow:
A)   Put the small red circle on the top of the large blue square.
B)   Put the large green triangle under the small red circle.
C)   Put the small yellow circle in front of the large orange oval, etc.
2.     Model building

The teacher creates a name for an imaginary city. The class is divided into groups. Each group will be responsible for building one part of the city, for example a school, a park, a hospital, a pharmacy, a restaurant, a cinema, a petrol station, a museum, houses and shops.
A)     Build the different parts of the city in groups using paper, pictures, old newspapers or any other material.
B)     When the models are ready, each group has to create a story `Once upon a time …` which happened in their part of the city.

C)     Present your stories to the class minding your tone, volume, facial expressions and gestures.
Then the teacher assembles all the parts together to create a single story. If possible, the presentation is filmed and documented on a class blog.



3.     Guided imagery
The teacher reads or asks a sequence of questions. The students draw pictures of their mental images, compare them and discuss the differences and similarities.

Example 1
Imagine the room of your dream.
Is it big or small?
Is it noisy or quiet?
How many windows are there?
How many doors?
What can you see through the windows?
What is there inside the room?
Who is with you in the room?
What are you doing?
What is the other person doing?
Example 2
Imagine you are a parent.
Are you tall or short?
What colour is your hair?
What are you wearing?
What is your job?
What are you like?
How many children have you got?
Are they boys or girls?
How old are they?
What do they look like?

1 коментар: