English Debate Club

English Debate Club "Let us Debate Together"
Культура на межі двох тисячоліть – культура діалогу. По-перше, причиною діалогу є пізнавальний та емоційний інтерес, тобто він виконує інформаційну функцію в широкому розумінні слова. По-друге, в діалогах передбачена інтерактивна взаємодія того, хто передає інформацію, і того, хто її сприймає. Таким чином здійснюється комунікативна функція. І останнє – діалог виконує орієнтувальну функцію, адже виникає певний зв'язок із вчинками, діями всіх, хто бере в ньому участь.
Відомий фізик Д. Бом писав на початку 90-х років: «Нам потрібен діалог у прямому значенні цього слова, згідно з яким думка утверджується серед людей, на відміну від обміну, де кожний намагається виграти, відстоюючи свій погляд. Діалог, таким чином, означає створення чогось нового, коли виграють усі». Цінності, що лежать в основі програми «Дебати», - це надбання відкритого суспільства. Технологія дебатів носить ім’я Карла Поппера, який ввів це поняття. Беручи участь у «Дебатах», ми тим самим сприяємо не тільки вдосконаленню кожного з нас, а й утвердженню демократії в Україні.
Молодь, що грає  у дебати, навчається логічно та критично мислити, помічати суперечності у здавалося б найдосконаліших твердженнях, переконливо доводити свої думки та погляди іншим особам або широкій аудиторії. Дебати навчають розуміти, що будь-яка тема та судження мають право на існування, а всі думки можуть не тільки обговорюватись, а й мати сильні та слабкі сторони. Дебати допомагають у навчанні – невеликий  досвід з дебатування одразу ж сприятиме впевненіше почуватися в будь-якій аудиторії, швидко орієнтуватися в будь-якій темі, правильно ставити запитання та визначати суть проблеми, бо на боці буде сила знання. Прийоми та засоби спілкування між людьми, котрих навчають дебатувати, дуже швидко стануть у пригоді, адже кордони стають більш прозорими, а відтак зростає потреба в обміні інформацією, думками тощо. У занятті дебатами немає межі досконалості, як немає межі людському самовдосконаленню. Офіційні дебати мають специфічну структуру, правила та певні обмеження.
Головними принципами дебатів є:
1)    дебати як навчання;
2)    правда, нічого крім правди;
3)    повага до опонентів.
Найважливіше в дебатах – уміння аналітично мислити. Неможливо навчити когось думати, проводити постійні, наполегливі практичні тренування, висуваючи аргументи і вислуховуючи відповіді опонентів. Це схема вивчення іноземної мови. Без постійних спроб висловлюватись, навіть ризикуючи помилитись, ніколи не вивчиш мову.

 Говоріння – важлива характеристика людини, і володіння навичками говоріння треба розвивати. Навички правильного говоріння іноземною мовою – один із найважливіших результатів дебатної практики.

Giving an opinion
I think / suppose / consider that …
In my opinion …
As far as I’m concerned …
 I believe / feel that …
I would like to add that …
From my point of view…
What I am trying to say is …
The way I see it...

If you want my honest opinion....
Asking for an opinion
What’s your idea?
 What are your thoughts on all of this?
How do you feel about that?
Do you have anything to say about this?
What do you think?
Do you agree / disagree?
What's your reaction to that?
What are your views on...?
What would you say to...  / if we...?
Disagreeing
I disagree / don’t agree.
I think you are wrong.
That’s not right / can’t be right.
You’ve got that wrong.
I am not so sure about that.
I can’t believe there is any truth in that.
No way / Surely not.
That’s no proof.
I'd say the exact opposite.
Agreeing
I agree with you completely.
I couldn't agree with you more.
That's so true / That's for sure.
You're absolutely right.
That's exactly how I feel.
No doubt about it.
You have a point there.
I was just going to say that.
I have to side with you on this one.
Summarizing
To sum it up … / To summarize …
In brief / briefly …
In conclusion / In closing …
In short / Overall …
Therefore / Thus …
Altogether / Hence …
Taking into consideration all you’ve said …
Making a summary, I should say that…
To sum up the foregoing, …
Presenting information
Firstly, Secondly, Thirdly, Finally …
In fact / In truth …
Moreover / In addition …
Furthermore / Besides …
As well / Also …
First and foremost …
First and most importantly …
Last but not least …
Obviously / Particularly/ Certainly …

LET US DISCUSS!

1. Dogs are better pets than cats.






2. English is the easiest language in the world.





3. Red is the most beautiful color.











4. Smoking should be illegal.










5. People watch too much television.








6. Sport is a waste of time.





7. Your school days are the best days of your life.

8. Your country is the best in the world. Provide with 3 evidence.

9. There is life on other planets.

10. Parents should not be allowed to have more than two children.

11. Women are better drivers than men.






12. Food is the greatest pleasure in life.






13. Teaching is the most difficult job in the world.

14. Dangerous and extreme sports should be banned..

15. Money rules the world.






16. Men can’t cook.










17. People worry too much about what they wear.

18. Computers are bad for society.



19. Summer is the best season.











20. There is too much advertising in society..

21. Trains are the best way to travel.










22. Violent television programes make people more violent.

23. Parents are responsible for their children’s education.

24. If your friend betrayed once………...

25. Learning by heart is the best way to study.

26. Shopping is the most important thing in our life.

27. Endangered animals’ protection must be controlled more strictly.

28. Every started business is successful.

29. Teenage is the most difficult age for parents.

30. Good teacher explains, Great teacher inspires.

31. Breakfast is the most important meal of the day.

32. Top models need to be very intelligent.

33. We need to take a shower after each meal.

34. Watching TV is more useful than reading books.

35. We can find everything we need in one SUPERMARKET.






Picture-Based Discussion

Compare and contrast these two pictures. In your description, answer the following questions:
·         What differences and similarities can you recognize?
·         Which job is more suitable for a woman? Why?
·         Which do you think is more tiring? Why?
·         Can these jobs be done part time?
·         What qualifications/skills/personal qualities do you need for these jobs?
·         What are the working conditions like?
·         What about the working hours?
·         Which worker has more opportunities for promotion?
·         Which worker seems to be more satisfied with her job?
·         What is important when you choose your future career: money, job satisfaction, career prospects, working hours, etc?
·         Why are white collar jobs more popular with the young than blue collar jobs?


















Word Bank
·         decent work, well-paid/under-paid job, dream job, challenging/rewarding work
·         skilled/semi-skilled/unskilled worker, factory hand, farm hand, blue collar worker, white collar worker, manual work, menial work, professional work
·         eight-hour working day, part-time job, work full time, work flexitime, work in shifts, have a temporary or permanent job, do overtime, work regular hours, work from home
·         job satisfaction, job security, professional development, in-service training, be promoted, team spirit, good working conditions, pleasant atmosphere
·         low productivity, no loyalty to the employer, repetitive, monotonous, boring, stressful, tiring, dirty work, heavy workload, go on strike, poor pay, low job satisfaction, no chances of promotion
·         be employed/unemployed, lose one’s job, get the sack, be between jobs, be out of work
·         job seeker, read job advertisements, go to a job centre, apply for a job, send one’s CV with a cover letter, go for a job interview, be qualified for a job, fill a vacancy, be taken on


Picture-Based Presentation

Talk about the European Union using these pictures. In your presentation, answer the following questions:
·         What is the European Union?
·         What are the organizations of the European Union?
·         Can you name the members of the European Union?
·         What is the official language of the EU?
·         What changes has the EU introduced?
·         Are there more opportunities for people in the EU?
·         Can students go to university anywhere in the EU?
·         What is the Euro?




Word Bank

·         supranational organization, economic integration, strengthen cooperation, established 1st November 1993, free movement of people, goods, services and capital
·         the European Commission – executive branch; the European Council – political leadership; the Council of Ministers – legislative body; The European Parliament – members chosen by the citizens of the members states; the Court of Justice
·         Belgium, Denmark, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Luxembourg, the Netherlands, Portugal, Spain, the United Kingdom (before members of the European Community); Austria, Finland, Sweden (1995), Cyprus, the Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Malta, Poland, Slovakia, Slovenia (1st May 2004), Bulgaria, Romania (1st January, 2007)
·         no immigration control for citizens, consumer rights, no custom barriers, no ethnic discrimination, free flow of workforce
·         meet the requirements, apply to a university, pay a registration fee, take the entrance exam
·         single European currency, introduced in January 2002, not in every member state

1 коментар: