Вербально-лінгвістичний інтелект
Verbal-linguistic intelligence:
the
use of language; the ability to read, write or talk to others
Для дітей з
вербально-лінгвістичним інтелектом притаманні такі риси як розвинене відчуття
мови та стилю; вміння слухати та бажання поділитися історіями з власного
досвіду; прагнення вести щоденник, писати оповідання; наявність вродженої
грамотності; захоплення іграми зі словами (ребуси, кросворди, шаради);
розвинена пам'ять стосовно деталей тексту, здатність відтворити текст; гарні
ораторські здібності тощо. Вербально-лінгвістичний інтелект включає всі форми
роботи з мовою, до яких, зокрема, можна віднести здатність читати, писати,
уміння виступати з офіційною промовою перед аудиторією та вести неофіційні
бесіди з друзями; крім того, це вміння слухати інших людей та розуміти, що вони
говорять або намагаються передати. Методи, які найчастіше використовуються для
розвитку цього виду інтелекту, надзвичайно різноманітні та завжди пов’язані з мовним
матеріалом: різні види читання, проведення дискусій, дебатів та круглих столів,
переказ прослуханого чи прочитаного, розв’язання кросвордів, опис в писемному
та усному мовленні, ведення портфоліо, написання дослідницької праці тощо.
1. Compare
the photographs and comment
a) Look at the photographs A and B. Compare the photographs and say how you think the people feel. You can use some of the words and expressions in the boxes.
a) Look at the photographs A and B. Compare the photographs and say how you think the people feel. You can use some of the words and expressions in the boxes.
I believe the girl(s) in … is/are … because…
The girl(s) in … must be feeling …
|
angry
upset
disappointed
happy
tension
argument/quarrel
fall out
carefree
confide in
get on with
make up
sharing
|
b) Look at the photographs again. Do you ever have moments like these with your friends?
2. Complete the spidergram
Look
at the spidergram. Think of two more jobs for each category?
Which of the following qualities does each job require?
responsible brave reliable imaginative artistic
calm
patient polite caring helpful determined talented
well-organised co-operative energetic skillful sociable
tactful friendly honest easy-going active
3. Surprise me! (vocabulary practice)
The
cards with topical vocabulary are put in a bag. Each learner picks a word and
makes a surprising sentence. Alternatively, the students can discuss their
words in groups and create surprising sentences together.
e.g.
A
little red bag was walking slowly along the street.
A lot
of dolls sang a loud song yesterday, etc.
4. Mind maps for writing
The
teacher shows the picture and writes the title on the board TIGERS. The whole class gives the suggestions to complete the mind map.
Once
the map is finished, the children are to build a text. Taking turns, children
are chosen to be class secretaries and suggest own sentences on the basis of
the mind map.
As a follow-up, children can construct a similar mind map in pairs for a different animal and then write an independent text.
Немає коментарів:
Дописати коментар