Внутрішньоособистісний інтелект
Intrapersonal intelligence:
being
self-aware, understanding personal wants and abilities,
and
acting according to this knowledge
Внутрішньоособистісний інтелект вважається найскладнішим для
навчального процесу. Діти з перевагою в такому типі інтелекту часто вдаються
до роздумів, аналізі процесів та способів досягнення мети, емоційно
переробляють отриману інформацію та визначають свій зв'язок з вивченим. Вони
працюють індивідуально, самостійно виконуючи завдання та покладаючись лише на
себе, критично мислять та готові теорію застосовувати у практичній діяльності.
Існують різноманітні завдання для розвитку внутрішньоособистісного інтелекту:
написання віршів, історій чи ессе, планування власних дій в конкретних
ситуаціях, встановлення переваг та недоліків, ведення щоденника, заповнення
анкет, які спрямовані на вивчення різних сторін своєї особистості, уявлення
себе в ролі персонажа тощо.
1. Making use of
the masters
A)
The teacher lays different reproductions of works by famous artists for each
learner to have one. The learners choose a picture, look carefully and imagine
themselves in the scene. They should try to experience for themselves the
emotions or feelings that the picture elicits.
B)
The learners are grouped up. Each one is to express the feelings they
experienced by imagining themselves in the picture for the others to guess the
picture. When they have finished, they hold a discussion about the pictures in
their groups and compare the feelings and emotions they experienced when
looking at them.
C)
Learners can write a story about the picture describing what happened before
the picture was painted or making a prediction about what will happen in the
future.
The
children are going to write a shaped poem ( a poem which is written and laid
out in the shape of a picture of what it describes).
The
children choose the idea for their poems and write six sentences to describe it
(a tree, a banana, an apple, a snake, etc.). All the poems can be made into a
poem book.
3. Personal advert
Each
learner in the class writes a short personal advert. He/she can include any
information to present him/herself to the others. The teacher displays all the
adverts and the students have to guess who the author is. It is also possible
to insert one lie in the advert to make the guesses more complicated.
Немає коментарів:
Дописати коментар