Міжособистісний інтелект
Interpersonal intelligence:
sensitivity
toward others, the ability to work well with other people, understand others
and assume leadership roles
Діти з
розвиненим міжособистісним інтелектом легко формують і підтримують соціальні
взаємовідносини, використовуючи різні шляхи встановлення стосунків з іншими
людьми; визнають почуття, думки, мотивацію, поведінку та спосіб життя інших;співробітничають
з іншими і можуть виступати в різних ролях, від члена групи до лідера;
розуміють вербальну і невербальну мову; здатні адаптувати свою поведінку до
різних обставин; сприймають різні погляди на будь-яку проблему; розвивають
уміння бути посередником, організовувати інших на спільну справу. Такий
інтелект розвивається успішно в рольових іграх, групових та парних діалогах та
різноманітних проектах. Доцільними будуть завдання типу
проаналізувати ідею твору у складі групи, написання групового або ланцюжкового
оповідання, проведення інтерв’ю та опитувань, побудова ситуативних навчальних
діалогів, а також використання проектного методу.
1. Personal mind maps
A) Draw
a personal mind map. First draw a circle in the middle of the page and write
your name in it and then add six to eight lines which connect the circle to
other circles.
B) Fill in these circles with dates, names,
abbreviations, words, numbers, etc. that mean something to you personally.
C) Exchange your mind maps with your neighbour and ask each other questions about the
meaning of the information in circles.
After
interviewing each other, they can introduce their partners to the rest of the
class.
2. Working with photographs of people
The
class is divided into an even number of groups. Each group receives a large
photo of a person. Each group will have 15-20 minutes to answer the following questions
about the person and write them down..
a) How old might the person be?
b) What might his/her occupation be (or have been)?
c) Family circumstances (married/single, children, etc.)?
d) What kind of personality?
e) Likes and dislikes?
f) Where does the person come from?
g) Life story?
Then
exchange pictures with another group and after only five minutes the two groups
meet and exchange their answers. First the `non-experts` (the group that had
only five minutes) give their answers and then the `experts` tell the others what
they `know`.
3. Pairs dictation
The
class is divided into pairs A and B. Each child gets a respective version of
the text that should be kept in secret. The texts are the same but different
words are missing. They take turns to read the text and dictate the missing
words (A starts). They can sure ask
each other questions if any.
4. Wall dictation
The
class is divided into groups of 4-6. The teacher sticks the cards with the
texts on the walls. The objective is to get the text from the card into their
notebooks as fast as they can. One person from each group should go to their
text, read and remember one sentence, go back and dictate it to the rest of the
group. Whenever the teacher says CHANGE! The person who is dictating must immediately
sit down and another member of the group takes over. After completing, the
group can take the card and correct any mistakes.
Немає коментарів:
Дописати коментар