Міжособистісний інтелект

Міжособистісний інтелект
Interpersonal intelligence:
sensitivity toward others, the ability to work well with other people, understand others and assume leadership roles

Діти з розвиненим міжособистісним інтелектом легко формують і підтримують соціальні взаємовідносини, використовуючи різні шляхи встановлення стосунків з іншими людьми; визнають почуття, думки, мотивацію, поведінку та спосіб життя інших;співробітничають з іншими і можуть виступати в різних ролях, від члена групи до лідера; розуміють вербальну і невербальну мову; здатні адаптувати свою поведінку до різних обставин; сприймають різні погляди на будь-яку проблему; розвивають уміння бути посередником, організовувати інших на спільну справу. Такий інтелект розвивається успішно в рольових іграх, групових та парних діалогах та різноманітних проектах. Доцільними будуть завдання типу проаналізувати ідею твору у складі групи, написання групового або ланцюжкового оповідання, проведення інтерв’ю та опитувань, побудова ситуативних навчальних діалогів, а також використання проектного методу.

1. Personal mind maps

A)   Draw a personal mind map. First draw a circle in the middle of the page and write your name in it and then add six to eight lines which connect the circle to other circles.

B)   Fill in these circles with dates, names, abbreviations, words, numbers, etc. that mean something to you personally.
C)   Exchange your mind maps with your neighbour  and ask each other questions about the meaning of the information in circles.
After interviewing each other, they can introduce their partners to the rest of the class.



2. Working with photographs of people
The class is divided into an even number of groups. Each group receives a large photo of a person. Each group will have 15-20 minutes to answer the following questions about the person and write them down..
a)    How old might the person be?
b)    What might his/her occupation be (or have been)?
c)     Family circumstances (married/single, children, etc.)?
d)    What kind of personality?
e)     Likes and dislikes?
f)       Where does the person come from?
g)    Life story?

Then exchange pictures with another group and after only five minutes the two groups meet and exchange their answers. First the `non-experts` (the group that had only five minutes) give their answers and then the `experts` tell the others what they `know`.












3. Pairs dictation
The class is divided into pairs A and B. Each child gets a respective version of the text that should be kept in secret. The texts are the same but different words are missing. They take turns to read the text and dictate the missing words (A starts). They can sure ask each other questions if any.



4. Wall dictation

The class is divided into groups of 4-6. The teacher sticks the cards with the texts on the walls. The objective is to get the text from the card into their notebooks as fast as they can. One person from each group should go to their text, read and remember one sentence, go back and dictate it to the rest of the group. Whenever the teacher says CHANGE! The person who is dictating must immediately sit down and another member of the group takes over. After completing, the group can take the card and correct any mistakes.

Немає коментарів:

Дописати коментар